? ??????????????Miss Daisy? ????? ?? ???Rating: 4.5 (13 Ratings)??3 Grabs Today. 18189 Total Grabs. ??????
Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Unreachable Star? ????? ?? ???Rating: 4.2 (9 Ratings)??3 Grabs Today. 3574 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Summer Shoes BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, November 11, 2009

I have a big god!


Time tengah relax2 petang semalam sebab dah terlalu khusyuk ulangkaji 'nurkasih'...huhu, henset saya berbunyi. "Oh, member upsi" kata saya di dalam hati. Sahabat saya yang sorang ni memang sangat baik, alhamdulillah Allah kurniakan sahabat sepertinya. Rasanya, dah nak dekat lima tahun kami tak jumper, padahal duduk satu negeri jer pun, cumer study jer jauh sket, saya 'overstate', dia ni 'instate'...hehe. Dia kawan baik saya di sekolah di taiping dulu, kawan baik yang sangat baik (i luv u dear). Banyak forward2 mesej yang dia selalu hantar kat saya, yang membuatkan saya selalu muhasabah diri.

Dan, semalam, satu lagi forward mesej yang dia hantar kat saya. Simple jer, tapi saya rasa inilah forward mesej yang akan sentiasa saya ingat. Mesejnya berbunyi:


'In times of difficulties, don't ever say "God, i have a big problem", but instead, "hey problem, i have a big God" and everything will be alright'


Mesej ni membuatkan saya tersenyum. Saya teringat kertas-kertas tazkirah yang di tampal di surau kolej yang selalu saya baca. Banyak yang saya baca, tapi yang satu ni saya mesti akan ingat biler saya down, tazkirah tu berbunyi :


" Berkawan baiklah dengan Allah. Bila kita dah berkawan baik dengan Allah, tak ada apa lagi yang perlu kita takut, sebab Yang Paling Kuat ada di sisi kita."


Saya bersyukur, semakin saya mendekatiNya, semakin mudah jalan yang saya tempuh sehari-hari. Setiap hari, ada jer peringatan-peringatan yang saya dapat dari Allah...(bukan wahyu arr, dari Al-Quran ler.)


Dan, dari kalamullah ni, perkara yang saya paling akan ingat selama-lamanya ialah saya belajar meyakini bahawa Allah itu Maha Memiliki. Ya, Al-Mulk. Allah memiliki segala-galanya. Semua. Tak ada satu pun yang terlepas dari kekuasaan Allah.


Semenjak daripada saya meyakini bahawa Allah memiliki segalanya, bila saya ada masalah, saya berkata, "oh problem, i have a big God". Apabila saya takut nak menghadapi exam, sebab takut tak boleh score, saya akan ingat bahawa, Yang Paling Kuat ada di sisi saya. Dan apabila saya terus berfikir-fikir macam-macam perkara terutamanya tentang masa depan, saya ingat bahawasanya Allah itu Maha Memiliki, Dia memiliki saya, Dia memiliki segalanya tentang saya, masa lalu saya, masa hari ini, masa depan saya dan Dia juga memiliki masa lalu, masa hari ini dan masa depan kamu, dia dan semua orang dan semua makhluk...


Tak ada apa lagi yang perlu saya khuatirkan lagi kerana saya memiliki Allah!

~Dan tuhanMu berfirman, Berdoalah kepadaKu, nescaya akan aku perkenankan bagimu...(Al-Mu'min:60)~


0 comments: